Evropa i svet upoznali Crvenu zvezdu iz potpuno drugog ugla

Direktor Crvene zvezde mts Filip Sunturlić dao je ekskluzivan intervju za jedan od najeminetnijih košarkaških magazina u Evropi ‘’AdB Hoops’’, intervju koji donosi mnogo zanimljivosti iz svakodnevnog života velikog kluba, pogotovo u ovo tesko vreme, tokom trajanja Pandemije Covid-19 virusa.

Filip Sunturlić je najmlađi generalni menadžer u Evroliginoj porodici. Taj podatak i ne treba da čudi jer je klupska politika od dolaska Nebojše Čovića na čelo kluba takva da priliku dobijaju mladi i školovani ljudi. Preduslov za rad u Crvenoj zvezdi danas je upravo to, kao i ljubav prema crveno-belim bojama, energija i želja da svaki naredni dan beogradski gigant napravi bar jedan korak napred.

Sunturlić je od 2011. godine bio na poziciji direktora marketinga i bio važan deo u izdizanju Kluba i početku zlatne ere crveno-belih ( u tom periodu beogradski gigant se vratio na elitnu evropsku košarkašku scenu i osvojio više od 10 trofeja). U martu 2018. godine, dobio je poziv, a i postao deo Evroligine radne grupe, koja je radila na strateskom razvoju na polju marketinga i biznisa Lige. Te iste godine, 2018. postavljen je od najvisih tela Kluba na poziciju generalnog menadžera KK Crvena zvezda mts. Vec u prvoj sezoni na novoj funkciji, Sunturlić je sa svojim timom uspeo da vrati titulu šampiona ABA lige, predvodi klub u osvajanju i titule šampiona Srbije po peti put u nizu i da se plasira se u Evroligu posle godinu dana pauze!

Sezona 2020/2021 je njegova treća na ovoj funkciji, a klupski uspesi, pogotovo u sezoni 2019/20. bili su najbolja moguća referenca za prestižni košarkaški magazin ‘’AdB Hoops’’ koji je Sunturlića pozvao da govori o Crvenoj zvezdi iz njegovog ugla i predstavi fantastican uspeh koji je Klub ostvario u prekinutoj sezoni, osvojivsi srebro u takmicenju svih klubova bas na polju marketing i biznis strategije, za koju je i on sam u radmoj grupi Evrolige postavljen 2018. godine. Sunturlićeva priča našla se u istom broju sa brojnim velikanima evropske i svetske košarke. Pomenućemo Dimitrisa Itudisa koji je imao autorski tekst na temu ‘’Igra u tranziciji’’ i generalnog sekretara FIBA Andreasa Zagklisa koji je sa glavnim urednikom Đorđom Gandolfijem govorio o budućnosti košarke.

I nema sumnje da će Zvezdaši, ali i cela košarkaška javnost moći iz narednih redova da saznaju više o Crvenoj zvezdi iz nekog drugog ugla i to od čoveka koji predvodi mladi i energični menadžment crveno-belih.

”Košarka je jedan od najpopularnijih sportova u Srbiji, za mnoge od nas najpopularniji sport koji predstavlja više od igre. Upravo zbog toga je Srbija poznata kao zemlja košarke. U svakom slučaju, razvijati sadržaj koji je povezan sa našim sportom i navijačima nije lak zadatak. Kao što svi znamo, igrači, treneri i sama dešavanja na terenu su ono što se najviše prati. Najveći razlog što je to tako jeste mentalitet našeg naroda. Shvatili smo da je neophodno da razvijemo i ostale stvari i kreiramo sadržaj koji će proširiti vidike prosečnog košarkaškog i sportskog navijača, koji redovno dolazi na utakmice. Navijači danas traže i dodatni sadržaj. Takođe, kreativni pristup otvorio je potpuno nove mogućnosti za potencijalne sponzore i partnere, pa smo korak po korak dolazili do situacije da možemo da ostvarimo dodatne prihode, ali i kreiramo nešto što će omogućiti navijačima dodatno uživanje na utakmicama. Sve te inovacije i novi sadržaji učinili su nas popularnijim za nove partnere i približili korak bliže cilju – da postanemo samoodrživ sistem. Klub koji zavisi isključivo od sopstvenih prihoda. Tu dolazimo do polazne tačke. Ponekad rezultati nisu zadovoljavajući, pa je upravo iz tog razloga važno da ponudimo nešto navijačima što će ih bez obzira na sve ostale okolnosti iznova privlačiti.

U Srbiji čak 65% populacije navija za Crvenu zvezdu (ukupno oko 7.5 miliona stanovnika) i preko dva miliona ljudi u dijaspori. Naravno, potrebno je kreirati različite sadržaje kako biste doprli do svakog od njih, da shvatite šta je ono što će prouzrokovati interakciju sa njihove strane. Ne želimo samo da imamo veliku bazu navijača, već aktivne pristalice koji će učestvovati u svakodnevnim aktivnostima i radu Kluba. Jedan od načina da to ostvarimo je kreiranje lojaliti programa i sistema članstva u kome smo za dve godine, od 2018. do 2020. godine došli do cifre od 5.000 članova. Oni su informisani o svim dešavanjima na dnevnoj bazi. Takođe dosta se investira u prodaju artikala, pa tako naša zvanična prodavnica iz godine u godinu napreduje i povećava svoj potencijal. Ove sezone očekujemo još bolje rezultate jer smo napravili neke promene za koje verujemo da će biti pravi potez.

Jako nam je drago da smo od strane Evrolige i košarkaških organizacija iz dve najjače košarkaške lige u Evropi prepoznati kao Klub koji mnogo ulaže u svoj brend, marketinške aktivnosti i komunikaciju. Nagrada i drugo mesto predstavljaju nam veliki podrstrek i potvrdu da se prati sve ono što smo radili ne samo prošle sezone, nego u prethodnom periodu (od osam godina). Sve to je doprinelo stvaranju modernog Evroligaša koji je na istom nivou sa ostalim renomiranim članovima evroligaške porodice. U poslednjih osam sezona osvojili smo prvo bronzanu nagradu za najbolju marketinšku i biznis strategiju, a u prošloj sezoni i nagradu za drugu najbolju marketinšku kampanju. Složićete se, jako dobar rezultat.

Naziv kampanje koja je proglašena za drugu najbolju u konkurenciji svih klubova Evrolige i Evrokupa je “Together We Stand, Together We Can – Zajedno stojimo, zajedno možemo”.

Sve je bilo povezano sa velikom godišnjicom, 75 godina Kluba i velike tradicije. Kreirali smo kampanju sa ciljem da promovišemo Crvenu zvezdu i šta ona znači za sve navijače. Krenuli smo od Kalemegdanske tvrđave, mesta koje ima ogromnu simboliku za Klub i koje predstavlja evropsku kolevku košarke, na kome su mnogi slavni igrači i treneri napravili prve korake i započeli svoje košarkaško putovanje.

Cigle su bile simbol igrača, trenera, navijača, simpatizera, svih onih koji su kreirali zajednicu i jedan sistem, kojim Klub može da bude kompetitivan u Evroligi. Svaka aktivnost bila je integrisana u kampanju i vizuelni identitet – dolazak igrača, promocije na terenima na Malom Kalemegdanu, kampanja za sezonske karte, dizajn i brending hala, prodaja artikala, aktivacije u Fan zonama, program na poluvremenima utakmica, uvod i 3D program u utakmice… I sve to je doživelo kulminaciju na proslavi rođendana na utakmici Evrolige protiv Makabija, održanoj 6. marta. Kreirali smo specijalno dizajnirane replike dresova posvećene Zlatnoj generaciji koja je osvojila Kup Pobednika Kupova (evropski trofej) 1974. godine. Pokrenuli smo Klub 100 i nagradili sve košarkaše sa 100 i više utakmica odigranih u dresu crveno-belih. Performans pre utakmice i projekcija na terenu je bila posvećena godinama uspeha, mnogobrojnim trofejima i generacijama koje su stvarale istoriju Kluba. Takođe, predstavili smo i novu pesmu posvećenu Klubu koju je kreirao poznati muzičar Nikola Demonja.

Mi predstavljamo Klub koji je usko povezan sa košarkaškim počecima na ovim prostorima. Kao što već znate, Bora Stanković, Aleksandar Nikolić, Nebojša Popović, Radomir Šaper (poznatiji kao “Četiri oca Jugoslovenske košarke”) su osnivači KK Crvena zvezda. U kombinaciji sa jedinstvenim terenima podno tvrđave (Kalemegdan), čini naš Klub jedinstvenim i upravo to je dovoljna motivacija i materijal da se kreira nezapamćena prezentacija i predstavljanje našeg Kluba.

Ono čemu težimo je da KK Crvena zvezda mts bude prvi Klub u regionu sa budžetom koji je održiv i zavisi uglavnom od komercijalnih i marketinških aktivnosti Kluba, sa minimalnim učešćem javnih stejkholdera. Ponosni smo na činjenicu da smo u sezoni 2019/20 imali 7.000 prodatih sezonskih karata, realizovali niz novih i kreativnih stvari, poboljšali komfor u samoj hali i kreirali sadržaj koji je do sada bio neviđen na ovim prostorima na jednoj sportskoj priredbi (aktivnosti pre utakmica, fan zone, program na poluvremenu, VIP lounge program…). Sve te aktivnosti su nešto potpuno novo za navijače u Srbiji, međutim naša najveća pobeda predstavlja činjenica da su one postale nešto što je potpuno očekivano i normalno za utakmice na kojima je Crvena zvezda domaćin u Evroligi.

Možemo kroz primer da prikažemo napredak. U 2012. godini smo sebi postavili cilj da povećamo prihod od prodaje sezonskih ulaznica i prvi stepenik je bio da dođemo do cifre od 2.000 sezonskih ulaznica. Sada, 7 godina kasnije mi imamo 7.000 ulaznica. Napredak je očigledan. Za nas, prihod od tiketinga je jedna od najvažnijih stavki na osnovu koje planiramo budžet za sezonu. Razvrstali smo pakete ulaznca za studente, najmlađe (Zvezdaš junior program), ljude manjih platežnih mogućnosti (koji ne mogu priuštiti sezonsku ulaznicu), Sky Box pakete, ulaznice za VIP Lounge… i rezultati su takvi da smo ostvarili rekordnu prodaju.

Naša najveća snaga leži u ljudima koji čine menadžment, koji je jedan od najmlađih u Evroligi. To su mladi ljudi koji razumeju situaciju i imaju viziju kako treba da izgleda moderan i uređen sistem. Naravno, postoji još mnogo toga što treba da naučimo i uradimo, jer kao što znamo biznis deo sportskh događaja je jako važan i stalno napreduje. Popravili smo uslove generalno, otvorili vidike u pogledu organizacije događaja u industriji sporta i učinili naše navijače srećnim i zadovoljnim, što je zadatak broj 1 za sve nas. Mogućnost da imate maksimalan komfor i da se zabavite tokom utakmice u Srbiji su nova normalnost zahvaljujući Crvenoj zvezdi. Od sezone 2011/12 konstantno napredujemo na tom polju u svim aspektima.

Par reči o različitom tipu aktivnosti koji čine našu utakmicu jedinstvenim doživljaljem za navijače:

Kada dođete na utakmicu možete videti FAN ZONU sa različitim tipom sadržaja kreiranim za sve ljude koji dolaze u Arenu. Sa našim nazivnim sponzorom smo realizovali dosta aktivacija, IDEA je nazivni sponzor programa za najmlađe, pa su i aktivnosti na tom polju prilagođene njima. U saradnji sa partnerom Evrolige, kompanijom 7DAYS smo realizovali aktivaciju Interaktivno ogledalo, po prvi put u Evropi i u košarci (posle NFL franšize Dallas Cowboys). Dakle, od momenta kada uđete u Arenu, možete pronaći nešto što je iz vaše sfere interesovanja i provesti kvalitetno vreme sa prijateljima.

Svaka utakmica u Areni je imala svoj uvodni program i predstavljanje ekipa kroz 3D projekciju na parketu. Odigrali smo 12 utakmica i imali 12 tematski drugačijih programa, što je do sada neviđeno ne samo u regionu, nego i u Evropi.

Imali smo mnogo zainteresovanih partnera za učešće u program na poluvremenima i pauzama na utakmicama, pa smo organizovali “lutriju” za njih. Na početku sezone se održava i svako onda može da planira svoje aktivnosti i aktivacije u pauzama. Na taj način smo se osigurali da će biti inovativni, produktivni I da će navijači uživati u dodatnom sadržaji, ali i osvojiti neke lepe nagrade. Telekom Srbija, IDEA, Hell energy, Old Spice, Europcar, Lutrija Srbije… svi oni su uzeli učešće u kreiranju dodatnog programa na utakmicama.

Pored toga, svaka pauza na utakmicama imala je IDEA FAN kamera program – dance, kiss i bongo kameru. U nastavku pauze na poluvremenu svojih par minuta imala je i čirliding grupa Kluba da predstavi nove koreografije.

Sve ove aktivnosti učinile su događaj jedinstvenim, a navijačima izazivale osećaj da jedva čekaju sledeću utakmicu.

Na sve učinjeno smo jako ponosni, ali naš mentalitet smo gradili tako da nikad do kraja nismo zadovoljni sa onim što smo ostvarili. Ne obećavamo previše, trudimo se da uradimo sve što kažemo, a pomeranje granica je naša obaveza.

Štark Arena je najbolja hala u regionu i jedna od najvećih u Evropi. Nažalost okolnosti su takve, pa je Arena deo Covid programa, jer je zdravlje na prvom mestu. Ovu sezonu smo startovali u manjoj hali koju smatramo našom kućom, hali Aleksandar Nikolić. Veliki izazov je pred nama, ali tako je svima. Napravili smo dobar tim, koju sa klupe predvodi legenda kluba, tako da želimo da kreiramo sistem koji će u budućnosti donositi mnogo uspeha. Naši navijači su još jednom potvrdili da su najbolji u Evropi. U septembru smo započeli prodaju sezonskih ulaznica, pakete za 10, 20 i 30 utakmica u sezoni 2020-21 (navijači su obezbeđeni, tako da ono što ne budu iskoristili u tekućoj sezoni, prenosi se na sledeću). Gotovo 2000 njih je obnovilo sezonske ulaznice. Osećamo njihovu energiju na svakom koraku, mnogo znači ekipi, ali i treneru. Navijači su jedan od najvažnijih delova naše priče. Oni su inspiracija za našu kampanju za aktuelnu sezonu – crveno-bela DNK i linija života, dve stvari koje najbolje opisuju crveno-belu porodicu. Upravo ta veza između navijača i Kluba je nešto po čemu smo prepoznatljivi.

Crvena zvezda ima svetlu budućnost. Ne zato što je trenutno “zlatna era” rezultatski gledano u domaćim i regionalnim takmičenjima, kao i učešćima u Evroligi, već zbog standard koji je postavljen i sistema koji je stvoren, gde se tačno zna kako želimo da se Klub razvija u budućnosti. Spremni smo da zajedno sa mladim i obrazovanim ljudima, koji čine menadžment Kluba, da nastavimo da učimo svakog dana, pratimo trendove i podignemo Klub na još veći nivo”

Kraj

I to je Crvena zvezda. Mesto gde svaki pojedinac uz vredan rad može da napreduje do velikih visina. Vredan rad, energija i ambicija su gotovo jedini preduslovi, a kako i sam Filip Sunturlić ističe u prethodnim godinama imao je veliku privilegiju da u zajedničkom radu sa predsednikom Crvene zvezde Nebojšom Čovićem i prethodnikom na poziciji generalnog direktora Davorom Ristovićem puno nauči.

Život Crvene zvezde u prethodnoj dekadi je usko vezan za Evroligu, a samim tim se stvorila prilika Sunturliću da sarađuje sa Edom Skotom (COO Evrolige) i uči. Takav je i svaki naredni dan u Crvenoj zvezdi, prilika da se nauči od najboljih u svom poslu, a rezultati menadžmenta Kluba sa Malog Kalemegdana na terenu, ali i na polju marketinga i biznisa dovoljno govore u prilog tome.

Online verziju ovog broja magazina ”AdBHoops” možete pronaći na sledećem linku:

http://www.flippubs.com/publication/?m=62245&i=685112&p=3